Hoewel het er niet zo spannend uitziet, is het vliegen met een zweefmodel eigenlijk best wel een uitdaging. Je zult verbaast zijn wat er nog bij komt kijken om het toestel lang in de lucht te houden is. Perfecte afstelling en herkenning van windrichtingen en het vinden van thermiek zijn een hele kunst.

Bij onze vereniging wordt veel met Multiplex toestellen gevlogen. Dit zijn degelijke toestellen, redelijk geprijsd, maar heel belangrijk. De kans dat je tijdens het lessen of als je na het behalen van je zweefbrevet zelfstandig vliegt, je toestel crasht is reëel. De meeste schades zijn goed te repareren. Maar mocht het nodig zijn, dan zijn onderdelen, of zelfs een hele foam kit, van Multiplex los bestelbaar.

Het meest gangbare model is de Easyglider, die zie je op de vereniging dan ook het meest. Een volgende logische stap in jouw vliegcarrière zou de Heron kunnen zijn. Dit model heeft een spanwijdte van 2500mm en zweeft alweer beter dan de Easyglider. De Heron en heeft flaps, zodat je butterfly kan instellen en leren te gebruiken. Daarmee kun je alvast oefenen voor je eerste balsa toestel, b.v een TopmodelCZ Marabu.

De Easyglider en Heron vliegen met de standaard 3s 1800mah lipo, zodat je daarvoor geen extra kosten hoeft te maken.
Toestellen als de Easystar en de Solius worden afgeraden. Met de Easystar is het moeilijk om aan de 3 minuten zweven verplichting van het zweefexamen te voldoen. Door het ontbreken van flaps kan het landen met de Solius best een uitdaging zijn.

Meer info op de site van de fabrikant:
Multiplex Easyglider
Multiplex Heron